Nahá Venuša z Pereša

Autor: Ľudmila Marešová-Balážová | 12.2.2011 o 19:08 | (upravené 6.3.2011 o 19:31) Karma článku: 7,01 | Prečítané:  2562x

Zamýšľanie nad úlohou dekadentného štýlu a gýča v žurnalistike. Nedlhé, s minimom cudzích slov. Kvôli tej playmate som si nekúpila reflex, lebo som sa nechcela stať hračkou marketingových špekulantov...

Predvčerom som narazila na čosi špeci - nahú barokovo tvarovanú hviezdu od Mojsejových. Bola to samozrejme grafická koláž, no v prvom momente som reagovala ako pravá naivka: uverila som na pár sekúnd, že je to skutočná Nora. Redakcia časopisu to má dobre vypočítané: vie, čo dokáže sústrediť pozornosť v daných podmienkach tohto biznisu. 

Vyslovujem otázku, prečo sa tento druh estetiky presadzuje v médiách, prečo ho ľudia vedia spracovať bez odporu a kultúrne "zažiť" a masovo "obcovať" pri takejto ikone mediálneho gýču. Trend sa javí byť naozaj v súlade so zámerom marketérov daného časopisu viac či menej šokovať. Ak si uvedomím, že magazín je českej proveniencie, hneď asociujem aj momentálnu situáciu na českom trhu s obrazovým umením.

V Česku sa vyvinul v postzamatovej ére štýl vo fotografii a maľbe, ktorý sa nepokryte začal nazývať dekadentným. Prazdroj tohto žánru prýšti z fotografií Saudka, ktorý sa inšpiroval muchovskou estetikou členitého, secesného priestoru spojenou s nekompromisnou pornografiou. Symbolika jeho kompozícií je však účelová: má znázorniť psychologickú situáciu osôb na obraze alebo externý všeobecne platný jav v spoločnosti. Preto môžem
Saudkove obrázky nazvať i pseudodekadentnými.

Novšie zprávy z kultúrnych akcií v pražskom meste vravia o plnom rozvinutí tohto štýlu vo fotografii aj maľbe a o vysokom záujme verejnosti o ňu, napríklad
táto výstava v Rudolfíne. 

Nazeranie na estetiku dekadencie je odlišné od chápania gýču v tom, že gýč je samoúčelný, nemajúci výpovednú hodnotu inú, len uspokojiť túžbu človeka po kráse. Gýč chápe krásu však svojsky, nevytríbene, neškolene a prvoplánovo a ponúka ju vymedzenému okruhu konzumentov.

Dekadencia sa pasuje už za akademicky uznanú estetickú školu, tvoria ju umelci, ktorí majú renomé a vzdelanie v odbore. Psychologická podstata je však rovnaká. Apelovať na masovú požiadavku, nájsť kultúrny kód, ktorý otvára záujem najširších más, pôsobiť na existujúce a fungujúce nervové prepojenia. Ako vyzerá potreba más nasýtiť sa estetikou a krásou, vidíme v konaní médií, viď. kauza koláže Nory Mojsejovej. Koláž znázorňujúca ikonu gýču (pardon ale je to tak
)by sa iste neocitla v úlohe playmate v Reflexe, keby nemala zásadný ťah na bránu.

Ako sa vyvinul tento kultúrny kód u ľudí môžem len hádať. Príťažlivosť nahoty je inštinktívna záležitosť, jej estetické dopracovanie je však povážlivé. Akoby signalizovalo, že nie je čosi v poriadku s chápaním nahoty, že je tu tajomná, trochu nečistá a prekomplikovaná hĺbka ľudskej psychiky, zdeformovanej výchovou, vývojom postmodernej spoločnosti, chaosom v ideológiách.

Estetický rámec, v ktorom sa ocitá ľudské telo je rámec gýča. Ako sa v ňom ocitlo, hoci na počiatku svojho kultúrneho vývoja zobrazované v antických čistých líniách a darované bohom ako ideál krásy na zemi, môžem dedukovať.

Určite nie preto, že človek je stotožnený a spriatelený so svojou podstatou, ale preto, že v odtrhnutosti od prírody ochoreli jeho zmysly, že potrebuje šokantný vnem aby čosi pocítil. A toto mu ponúka dekadencia, ktorá začala byť zneužívaná v reklame.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

EKONOMIKA

Daniari pripravili na Remetu trestné oznámenie, na políciu neodišlo

Firma buduje tunel za 410 miliónov eur.

ŠPORT

Slovenka dvakrát zdolala olympijskú víťazku. Pár hodín po maturite

Podmaníková vraj favoritku rozplakala.


Už ste čítali?